Kritérium veřejného deficitu
Vydáno
Aktualizováno 14. 2. 2024
- aktualizována data v tabulce
- aktualizována data v tabulce
- aktualizována data v tabulce
- aktualizována data v tabulce
- aktualizována data v tabulce
- aktualizována data v tabulce
- aktualizována data v tabulce
- aktualizována data v tabulce
Při hodnocení stavu veřejných financí z pohledu deficitního kritéria se sleduje, zda poměr plánovaného nebo skutečného schodku veřejných financí k hrubému domácímu produktu nepřekročil referenční hodnotu 3 %. Výjimku z překročení stanovené meze představují situace, kdy uvedený poměr se výrazně snížil a přiblížil se referenční hodnotě, nebo překročení referenční hodnoty bylo pouze výjimečné a dočasné a nacházelo se blízko referenční hodnoty.
Stavem veřejných financí se evropské instituce nezabývají pouze jednorázově při hodnocení plnění maastrichtských konvergenčních kritérií, ale trvale v rámci koordinačních mechanismů upravených Paktem stability a růstu. Se zemí, která porušuje pravidla Paktu, je vedena procedura při nadměrném schodku. Nedílnou součástí vstupních požadavků na členství v eurozóně je proto též konstatování, že dotčená země se nenachází v proceduře při nadměrném schodku.
S Českou republikou byla procedura při nadměrném schodku zahájena v roce 2004, krátce po vstupu ČR do EU. Ukončena byla v červnu 2008. V prosinci 2009 byla opětovně zahájena s doporučením snížit udržitelným a věrohodným způsobem poměr deficitu vládního sektoru k HDP pod 3 % do roku 2013. V letech 2010–2013 vláda usilovala o konsolidaci veřejných rozpočtů, v důsledku čehož deficit sektoru vládních institucí, po odhlédnutí od jednorázových vlivů, postupně klesal. Na tomto základě mohla být s ČR v červnu 2014 procedura při nadměrném schodku ukončena. Střednědobý výhled státního rozpočtu počítá od r. 2014 s poklesem vládního deficitu pod referenční hodnotu, tudíž i s opětovným plněním kritéria pro velikost vládního deficitu.
2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Referenční hodnota | -3,0 | -3,0 | -3,0 | -3,0 | -3,0 | -3,0 | -3,0 | -3,0 | -3,0 | -3,0 | -3,0 | -3,0 |
Česká republika | -5,9 | -6,8 | -12,6 | -3,0 | -3,5 | -2,6 | -0,7 | -2,2 | -5,8 | -4,8 | -3,2 | -4,0 |
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Referenční hodnota | -3,0 | -3,0 | -3,0 | -3,0 | -3,0 | -3,0 | -3,0 | -3,0 | -3,0 | -3,0 | -3,0 | -3,0 |
Česká republika | -1,3 | -1,9 | -0,6 | 0,7 | 1,5 | 0,9 | 0,3 | -5,8 | -5,1 | -3,2 | -3,6p | -2,2p |
Zdroj: Vyhodnocení plnění maastrichtských konvergenčních kritérií a stupně ekonomické sladěnosti ČR s eurozónou. Společný dokument Ministerstva financí ČR a České národní banky. Různé roky.
Poznámka: Údaje označené indexem p jsou prognózované hodnoty, převzaté z dokumentu Vyhodnocení plnění maastrichtských konvergenčních kritérií a stupně ekonomické sladěnosti ČR s eurozónou – 2023.