Vyhodnocení připravenosti České republiky na vstup do eurozóny
- ←
- →
Vydáno
Česká republika se svým vstupem do Evropské unie zavázala k přijetí společné evropské měny, jakmile splní stanovené podmínky. O konkrétním termínu, kdy euro nahradí českou korunu, rozhodne Vláda ČR. Ta se každoročně touto otázkou zabývá v závěru roku. Jako podklad pro její rozhodování slouží materiál "Vyhodnocení plnění maastrichtských konvergenčních kritérií a stupně ekonomické sladěnosti ČR s eurozónou", jehož společným předkladatelem jsou Ministerstvo financí a Česká národní banka.
V letošní verzi tohoto materiálu zpracovatelé nedoporučují stanovit datum vstupu České republiky do eurozóny. Tento závěr vychází z přesvědčení, že v podmínkách současné světové finanční krize jsou jak výhled plnění maastrichtských konvergenčních kritérií, tak zejména udržení a další zvyšování dosaženého stupně sladěnosti české ekonomiky s eurozónou značně nejisté. V důsledku toho by česká koruna neměla být v příštím roce zapojena do mechanismu měnových kurzů ERM II. Neboť tento mechanismus je založen na principu fixního kurzu a v současných podmínkách náhlých změn toků krátkodobého kapitálu by pobyt české koruny v ERM II mohl přinášet nemalé komplikace a vyvolávat makroekonomické náklady.
První část materiálu posuzuje stupeň plnění maastrichtských konvergenčních kritérií i očekávaný výhled jejich plnění do budoucna. Čtyři konvergenční kritéria se týkají
-
vysokého stupně cenové stability patrného z vývoje inflace,
-
dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí hodnocené prostřednictvím vývoje vládního deficitu a vládního dluhu,
-
stability měnového kurzu hodnocené pohybem kurzu uvnitř normálního fluktuačního rozpětí systému ERM II po období dvou let bez devalvace,
-
stálost nominální konvergence odrážející se v úrovni dlouhodobých úrokových sazeb.
Materiál poukazuje na lepšící se stav veřejných financí. Strukturální deficit by se měl v následujících letech pohybovat okolo 1,5 % HDP, což by mělo zajistit, že hodnota tohoto ukazatele nepřevýší povolenou mez 3% HDP ani v případě očekávaného ekonomického zpomalení. Při hodnocení kritéria cenové stability je zdůrazněno, že v roce 2008 výjimečně nedochází k jeho plnění. Proinflační faktory v podobě úpravy nepřímých daní či extrémního nárůstu světových cen potravin a energií významně, nicméně dočasně posunuly inflaci nad referenční hodnotu kritéria. V roce 2009 se očekává znatelné snížení inflace a opětovné plnění tohoto kritéria. Kritérium kurzové stability Česká republika neplní z důvodu své neúčasti v kurzovém mechanismu ERM II. Současná světová krize zvyšuje kolísavost kurzu české koruny. Vstup do ERM II a plnění tohoto kritéria proto v současné době dle názoru ČNB vytváří značná rizika. Kritérium dlouhodobých úrokových sazeb v současnosti ČR plní a ani výhled do budoucna nenaznačuje nějaké problémy.
2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kritérium cenové stability (HICP, %) | |||||||
Průměr 3 zemí EU s nejnižší inflací | 1,0 | 1,4 | 1,3 | 2,6 | 2,4 | 2,4 | 1,7 |
Hodnota kritéria | 2,5 | 2,9 | 2,8 | 4,1 | 3,9 | 3,9 | 3,2 |
ČR | 1,6 | 2,1 | 3,0 | 6,4 | 2,9 | 3,0 | 2,5 |
Saldo sektoru vládních institucí ( v % HDP) | |||||||
Hodnota kritéria | -3,0 | -3,0 | -3,0 | -3,0 | -3,0 | -3,0 | -3,0 |
ČR | -3,6 | -2,7 | -1,0 | -1,2 | -1,6 | -1,5 | -1,2 |
Vládní dluh (v % HDP) | |||||||
Hodnota kritéria | 60,0 | 60,0 | 60,0 | 60,0 | 60,0 | 60,0 | 60,0 |
ČR | 29,8 | 29,6 | 28,9 | 28,8 | 27,9 | 26,8 | 25,5 |
Desetileté výnosové míry vládních dluhopisů (%) | |||||||
Průměr 3 zemí EU s nejnižší inflací | 3,4 | 4,2 | 4,4 | 4,6 | 3,9 | 3,2 | 3,2 |
Hodnota kritéria | 5,4 | 6,2 | 6,4 | 6,6 | 5,9 | 5,2 | 5,2 |
ČR | 3,5 | 3,8 | 4,3 | 4,7 | 4,4 | 4,3 | 4,2 |
Druhá část materiálu posuzuje připravenost české ekonomiky nad rámec povinně plněných konvergenčních kritérií a obsahuje hodnocení cyklické a strukturální sladěnosti české ekonomiky s eurozónou. V této části se konstatuje, že v posledních letech se české ekonomika vzhledem k vysokému hospodářskému růstu výrazně přiblížila k průměru ekonomické úrovně eurozóny. Mezi ekonomické ukazatele hovořící pro přijetí eura v České republice patří již tradičně zmiňovaná vysoká míra otevřenosti české ekonomiky nebo velká obchodní a vlastnická provázanost s eurozónou. Druhou skupinu tvoří ukazatelé, které představují úzká hrdla fungování české ekonomiky v rámci eurozóny. Pozornost je věnována pružnosti ekonomiky a její schopnosti přizpůsobovat se šokům, odlišné cenové hladině a situaci na trhu práce. V těchto oblastech je konstatováno pouze dílčí zlepšování. Stabilizační funkci veřejných financí také omezuje malý pokrok v reformě důchodového systému.
Vláda ČR prozatím nestanovila termín zavedení eura v ČR.